Webteksten.

De stijlgids voorbij

Webteksten zijn niet alleen voor zoekmachines

Een website maken die niemand bezoekt, is verspilde energie. En hoe trek je bezoekers naar je website? Hoog scoren in de zoekresultaten op Google, Bing of andere zoekmachines is daarvoor cruciaal. Webteksten leveren hier een bijdrage aan, als ze zijn geoptimaliseerd voor deze zoekmachines met een techniek die SEO heet, ofwel search engine optimization.

De basis van SEO is dat belangrijke woorden in een tekst overeenkomen met de zoektermen die mensen in hun browser intikken om informatie te zoeken. Is er een goede match, dan vinden zoekmachines de website gemakkelijker. Daarnaast moet de website aan diverse randvoorwaarden voldoen, zoals snel laden en mobielvriendelijk zijn.

Kan een computer webteksten schrijven?

Als het computer-algoritmes zijn die bepalen of een tekst relevant is voor bezoekers, is er in principe geen menselijke tekstschrijver meer nodig. Computers kunnen dergelijke SEO-vriendelijke teksten tegenwoordig uitstekend automatisch genereren, bijvoorbeeld met een app of 'bot' op basis van AI (kunstmatige intelligentie). Teksten die aan de hand van exact dezelfde regels zijn geschreven als waarmee ze worden gezocht, zouden dan altijd hoog moeten scoren. Of deze teksten vervolgens ook prettig leesbaar zijn voor mensen, is een ander verhaal.

De vraag is dus: schotel je een bezoeker die via Google op jouw website belandt een gerobotiseerde woordenbrij voor? Of wil je de bezoeker echt relevante informatie bieden, overtuigen, boeien en binden, zodat die op de website blijft en actie onderneemt? Dan is er meer nodig: een constante stroom goed geschreven, helder gestructureerde, relevante en unieke teksten. Teksten die jouw boodschap op een menselijke manier brengen. Teksten voor mensen, niet voor machines.

Klik om terug te gaan naar de homepage