Nieuws.

Projecten en opdrachtgevers

Drukwerk of digitaal?

De discussie lijkt al bijna achterhaald. Bijna alle organisaties maken hun publicaties digitaal. Dat biedt ongekende mogelijkheden voor interactiviteit. Toch is er nog wel degelijk een markt voor drukwerk. Zeker als de inhoud moet opvallen en laagdrempelig beschikbaar moet zijn.

Oude en nieuwe media

Uit lezersonderzoeken blijkt het steeds weer: mensen zijn gehecht aan hun bedrijfsblad, personeelsmagazine of nieuwsbrief. Ze willen iets tastbaars, kunnen bladeren en terugbladeren. In de tuin lezen of op het strand, zonder zand in de toetsen, water in de drive of zonnestralen die je beeldscherm onleesbaar maken. Vier op de vijf lezers zegt minder of niets meer te zullen lezen als hun favoriete blad alleen nog digitaal verschijnt.

Daar kunnen we wat aan doen. E-mail-nieuwsbrieven en digitale magazines zijn namelijk toenemend populair. Niet in de laatste plaats doordat ze kosten besparen; de productie en verzending van drukwerk vervallen. De digitale revolutie is echter méér dan een manier om te bezuinigen. Wie zijn doelgroep serieus neemt, kan juist bij digitale content (tekst, foto's, bewegend beeld en interactieve elementen) niet om een professionele productiefase heen. Zeker niet in een wereld waar de lezer om de paar seconden wordt afgeleid.

Wie een blad leest, richt zijn volledige aandacht op dat medium. Een e-zine concurreert met de flitsende, piepende en schreeuwende wereld van internet, met zijn tweets, zijn e-mail-popups, chatrequests, agenda- en rss-notificaties, spelletjes, filmpjes, flashbanners... Hoe minder tijd de lezer besteedt aan informatie, hoe belangrijker de manier waarop we onze boodschap brengen. Bewegend beeld, interactiviteit, video en 3d spelen daarin een rol. Maar ook de kunst om een complexe boodschap in enkele rake woorden samen te vatten. Dat maakt de digitale wereld spannend en uitdagend.

Leven naast elkaar

Drukwerk en digitaal hebben een leven naast elkaar. Ze vullen elkaar aan. Net zoals tv en radio naast elkaar bestaan, of internet en tv. De keuze voor het meest geschikte medium mag zeker niet alleen afhangen van de kosten. Wie alleen maar zijn voormalige drukwerk nu via internet verspreidt, mist de boot. Daarmee misken je de eigenheid van digitale media, de extra mogelijkheden die zij bieden en ja, ook de extra kosten die deze mogelijkheden met zich meebrengen.

Pittige Teksten heeft een ruime ervaring met het schrijven van teksten voor de oude en nieuwe media, maar ook met nieuwe vormen van fotografie en het bouwen van interactieve sites met serieuze (of minder serieuze) content. Daarmee zijn virtuele (bedrijfs)bezoeken op de meest bijzondere plaatsen mogelijk.

Kijk op virtualtours.nl voor echte voorbeelden van virtuele rondleidingen in HD-kwaliteit.