Mailings

Iedere klant wil een winnaar zijn

De eerste klap is een daalder waard. Dat geldt voor mailings helemaal, want die verdwijnen vaak ongelezen en soms zelfs ongeopend in de prullenbak. Onverschilligheid kan zelfs omslaan in irritatie als het gaat om faxmailings, ongevraagde e-mail (spam) of SMS'jes.

Het kan anders. Mensen ergeren zich niet aan post waar ze wat aan hebben. Dat moet het uitgangspunt zijn van jouw brief. Uiteindelijk wil iedere koper maar één ding: voelen dat hij iets te winnen heeft, door op jouw voorstel in te gaan. Dat is de kern van elk goed verkoopgesprek. En wat is een mailing anders dan een schriftelijk verkoopgesprek?

Tips voor een effectieve mailing

Een effectieve mailing kan niet zonder pittige teksten. Bovendien volgt de opbouw van de brief de fasen in het verkoopproces:

  • Geef de lezer het gevoel dat hij iets krijgt;
  • Noem voordelen en argumenten;
  • Doe een aanbod;
  • Vraag of de lezer op het aanbod ingaat.
  • Aandacht voor de vormgeving is minstens zo belangrijk. De Duitse direct mail-goeroe professor Siegfried Vögele onderzocht met een oogcamera hoe lezers een brief bekijken, nog vóór ze beginnen met lezen. Ze zien achtereenvolgens:
  • adres van de afzender;
  • eigen adres;
  • kopregel;
  • aanhef;
  • geaccentueerde woorden in de tekst;
  • handtekening;
  • naam onder de handtekening;
  • P.S.

Dit alles gebeurt binnen twee seconden! Of de brief daarna echt wordt gelezen, hangt af van de wervende kracht van de belangrijkste teksten:

  • kopregel
  • vetgedrukte of onderstreepte woorden in de tekst
  • P.S.

Alleen het resultaat telt

Om echt een goede mailing te maken, is inzicht nodig in de manier waarop mensen lezen, denken en zich laten overtuigen. En dat allemaal zonder gewichtig te doen, want wat telt is het resultaat. Mooie brieven waarop niemand reageert, zijn weggegooid geld. Een goede brief leidt tot reacties en verkopen. Een goede brief verdient zichzelf terug. Schakel iemand in die weet hoe het werkt:

  • om je teksten te (her)schrijven of redigeren;
  • om advies te geven over de juiste opzet en vormgeving van je brief;
  • om je de zorg voor drukwerk en verzending uit handen te nemen;
  • om je te assisteren bij de uitvoering van een e-mailing of elektronische nieuwsbrief;
  • om reacties op te vangen en de resultaten te meten.

Meer weten? Neem contact op!