Jaarverslagen

Verplicht nummer of promotiemiddel?

Sta jij ook te juichen als je weer een jaarverslag mag maken? Het is een uitgelezen kans om jouw organisatie en toekomstvisie onder de aandacht te brengen. Een goed jaarverslag (of duurzaamheidsverslag) is veel méér dan alleen een (wettelijk) verplicht nummer.

Of het nou gaan om een financieel-, een sociaal- of een duurzaamheidsverslag, je bepaalt zelf welke uitstraling dit belangrijke document meekrijgt. Ook een pluspunt: met een jaarverslag bereik je heel gericht geïnteresseerde doelgroepen/stakeholders:

  • aandeelhouders
  • financiers
  • klanten / leden
  • leveranciers
  • journalisten
  • particulieren / consumenten
  • eigen personeel / sollicitanten
  • sociale partners
  • arbo-diensten
  • overheden

Al die lezers tonen interesse in jouw bedrijf. Beloon ze met iets interessants waar ze graag hun tanden in zetten. Hoe?

Meer pit in je jaarverslag

  • Kies een centraal thema en laat dat in woord en beeld steeds terugkomen;
  • Laat mensen aan het woord; jouw eigen medewerkers, leden of klanten;
  • Maak een magazine van het verslag, met interviews, reportages en wetenswaardigheden;
  • Maak (veel) gebruik van grafieken, tabellen, kaders en illustraties;
  • Gebruik levendige, actieve en pittige taal.

De belangrijkste tip is misschien wel: laat je tekst schrijven of redigeren door iemand met ervaring. Iemand die niet lijdt aan bedrijfsblindheid en een frisse blik heeft op jouw organisatie.

Meer weten? Neem contact op!

Ook een (nieuwjaars)toespraak nodig? Zie: Speeches

?